Børnecentret søger pædagog til stilling som samværskonsulent til Team samvær

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Aarhus Kommune, Børnecentret, Døgnområdet, Oddervej 249G, 8270 Højbjerg søger pr. 1. oktober 2023 eller hurtigst muligt samværskonsulent til fastansættelse.  

 

Stillingen er på 32 timer og kan søges af ansøgere med en faglig baggrund som pædagog. Særligt for denne stilling er, at man arbejder hver 2. lørdag i et løbende rul. 

 

Børnecentret er en del af Børn, Familier og Fællesskaber i Sociale Forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune og tilbyder forskellige foranstaltninger jfr. Lov om Social service.

 

Vi søger samværskonsulent med en uddannelsesmæssig baggrund som pædagog. Vi ser gerne, at du har en stor viden om og erfaring med at arbejde med de lovgivningsmæssige rammebetingelser, der gælder for anbringelsesområdet. 

 

Din baggrund kan eksempelvis være mange år som Familiebehandler eller som ansat på et anbringelsessted. Der har du opnået gode resultater i forhold til at lykkedes med at samarbejde med børn, forældre og evt. samarbejdspartnere omkring planlægning af gode samvær.

 

Som samværskonsulent vil din arbejdstid være tilrettelagt efter samværenes geografiske placering, og under hensyn til barnets alder. Det må forventes, at arbejdsopgaverne finder sted indenfor tidsrummet 8-20 (primært 9-17.30). Herunder op til 2-3 dage om ugen til kl. 17-18. 

 

Da der er tale om en deltidsstilling er planen pt. at man på 32 timer, med arbejde hver 2. lørdag, har fri på mandage samt hver 2. fredag. 

 

Der kan undtagelsesvis finde samvær sted i forbindelse med søndag/helligdage.

 

Kort om indsatsen:

Team samvær varetager overvejende støttet eller overvåget samvær mellem forældre og deres anbragte barn/børn j.fr. Servicelovens § 71 stk. 2, stk. 3 og stk. 4.

 

Samværene kan finde sted hjemme hos forældrene, hos plejefamilien i eller udenfor Aarhus Kommune - eller i Team samværs lokaler. Andre lignende opgaver er blandt andet støttet eller overvåget kontakt i familier med komplicerede skilsmisseforløb. 

 

Målgruppen er anbragte børn primært i alderen 0 til 12 år og deres forældre. Der kan være opgaver, der vedrører børn og unge fra 12 – 18 år. Der er overvejende tale om børn, som forventes anbragt til det 18. år.

 

Kendetegnende for det støttede samvær er, at forældrene har behov for støtte og vejledning i deres samvær med børn, således at forbindelsen mellem barnet eller den unge og forældrene og netværket holdes ved lige. 

Kendetegnende for det overvågede samvær er et hensyn til barnets eller den unges udvikling, der gør, at samvær kun må foregå under tilstedeværelse af en repræsentant for kommunen. 

 

Som samværskonsulent bliver du en del af et team, hvor der i opgaveløsningen ofte indgår forberedelse af forældrene til det kommende samvær og en evaluering af det gennemførte samvær. Hvis muligt, er samværet med øje for et læringsperspektiv i samværet med henblik på at skabe de bedste betingelser for samspillet mellem barn og forældre. 

 

Om Team samvær:

Team samvær er organiseret i afdelingen ”Døgnområdet”, som en ud af flere andre indsatser i Børnecentret. Afdelingen har to sideordnede afdelingsledere, hvoraf den ene varetager den primære ledelse af Team samvær.

 

Som et led i et ønske om at kvalificere og professionalisere indsatsen omkring støttet eller overvåget samvær blev Team samvær dannet i 2012, og består i dag af et velfungerende og tværfagligt sammensat Team af 7 samværskonsulenter, hvoraf den ene er koordinator.

 

Team samvær har fast base på Vikingedalen, Oddervej 249 G, 8270 Højbjerg.  

 

Børnecentret

I Børnecentret vil du på tværs af afdelinger møde engagerede og fagligt dygtige kollegaer, som vil være optagede af at lave gode faglige løsninger i samarbejde med de indskrevne familier og vores eksterne samarbejdspartnere, men de vil også være optaget af at være en god kollega for dig.

 

Børnecentret er aktuelt meget inspireret af og arbejder med bemyndigende ledelse. 

 

Forventninger til dig

  • at du har erfaring i at skabe et støttende miljø.
  • at du har erfaring med at understøtte særlige samspil og relationer mellem anbragte børn og unge og deres forældre. 
  • At du har erfaring med at kunne håndtere potentielle konflikter, som også kan omfatte din rolle som samværskonsulent.
  • at du har erfaring i arbejdet med dysfunktionelle familier.
  • at du kan tænke nyt og alternativt.
  • at du er optaget af at nå resultater af den særlige indsats i et støttet eller overvåget samvær.
  • at du er lydhør, uhøjtidelig, imødekommende og har et godt humør.
  • at du tilrettelægger opgaveløsningen ud fra en praktisk og klar teoretisk viden.
  • at du er parat til at tilegne dig ny viden, der kan kvalificere opgaveløsningerne.
  • at du kan indgå i et positivt tværfagligt samarbejde.
  • at du har gode kommunikationsevner skriftligt og mundtligt.
  • at du er stabil, da forudsigelighed i forhold til rammer og personer er en vigtig faktor for teamets indskrevne familier.
  • at du har kørekort.
  • at du er en god kollega, som sætter pris på og ser værdien i at dine kommende kollegaer er forskellige personer med forskellige fagligheder og kompetencer, hvilket gør at løsninger på udfordringer nogle gange ses forskelligt. 

 

Der lægges vægt på personlige egenskaber, som 

  • gode relationskompetencer. 
  • evne til at arbejde meget selvstændigt og selvforvaltende indenfor de udstukne rammer.
  • samarbejdsevne, at du har et godt overblik, ansvarlighed, gennemslagskraft, analytiske evner samt fokus på forældrenes potentielle styrker og engagement.

     

Løn og ansættelsesvilkår sker efter gældende overenskomst. Endelig lønfastsættelse sker med den forhandlingsberettigede faglige organisation på baggrund af kvalifikationerne.

 

Yderligere oplysninger kan herudover fås ved henvendelse til koordinator Bodil Vinther Andersen mobil 51 57 66 51 eller fungerende afdelingsleder Lone Sandvej mobil 41 85 49 50

 

Alle ansøgere opfordres til inden ansøgning fremsendes, at ringe til teamets koordinator – alternativt afdelingsleder for at høre om stillingens indhold, arbejdstid mv. Begge kan kontaktes fra mandag d. 7. august.2023.

 

Ansøgning:

Stillinger i Aarhus Kommune søges elektronisk. Klik på ”søg job” nedenfor for at udfylde og sende din ansøgning. Alle felterne med * skal udfyldes. Først når du har modtaget en kvittering pr. e-mail, har vi modtaget din ansøgning

 

Ansøgningsfristen er onsdag den 16. august 2023 kl. 23.59. 

Samtaler finder sted tirsdag den 22. august 2023 i tidsrummet 9-16.

 

Om Sociale Forhold og Beskæftigelse

Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse yder hjælp til kommunens borgere på social- og beskæftigelsesområdet. Området er delt op i to forvaltninger (Socialforvaltningen og Beskæftigelsesforvaltningen) og en fælles stab. Magistratsafdelingen beskæftiger omkring 4.000 medarbejdere.

Beskæftigelsesforvaltningen er ansvarlig for tilbud til borgere, der står uden for eller er i risiko for at miste tilknytningen til arbejdsmarkedet. 

Socialforvaltningen er ansvarlig for kommunens tilbud til personer med handicap, sindslidende, misbrugere og udstødte samt udsatte børn og unge. Børnecentret er en del af Socialforvaltningens sølje for Familier, Børn og Unge
 


  
Om Aarhus Kommune
Aarhus Kommune er Jyllands største arbejdsplads. 28.000 professionelle og passionerede kollegaer arbejder hver dag for, at vi er en god by for alle. Som ansat i Aarhus Kommune gør du visioner til virkelighed og skaber udvikling, fællesskab og trivsel. Her er der respekt for faglighed, plads til mangfoldighed og mulighed for udfoldelse. Vi har ambitioner for byen – og for dig. Kom og vær med!

 
Leder- og medarbejderroller
I vedlagte link finder du de fælles Leder- og medarbejderroller i Aarhus Kommune:
https://aarhus.dk/job/den-attraktive-arbejdsplads/

De fælles leder- og medarbejderroller giver et blik på de forventninger, der stilles til dig, når du som leder eller medarbejder i Aarhus Kommune skal løse den fælles kerneopgave. Ved at synliggøre de forventninger, der stilles – om du er leder eller medarbejder – håber vi på, at vi sammen kan fastholde et godt arbejdsmiljø, en attraktiv arbejdsplads og en kultur med troværdighed, respekt og engagement
 
 

16-08-2023

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Aarhus Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: deltid

-Arbejdsgiver:

Aarhus Kommune, Grøndalsvej 1 C, 8260 Viby J

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 16-08-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://aarhus.career.emply.com/ad/bornecentret-soger-paedagog-til-stilling-som-samvaerskonsulent-til-team-samvaer/dqerxe/da

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5886501

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet